Aktualności

Poznajcie naszą aplikację mobilną

Jedną z nowości w nowej edycji karta mieszkańca Ząbek jest karta wirtualna dostępna w telefonie, a dokładnie w aplikacji mobilnej. Aplikacja mobilna jest dostępna na system Android 5.0 lub nowszy oraz na system iOS w wersji 10.0 lub nowszy. Aplikacje są dostępne bezpłatnie pobrania w sklepach Google Play i App Store

	 Jestem z Ząbek Karta Mieszkańca    Karta Mieszkańca

Pierwszą czynnością po zainstalowaniu aplikacji w telefonie jest zalogowanie się, aby aplikacja mogła uzyskać dostęp do systemu karty mieszkańca. Dane logowania są dokładnie takie same jakimi logujesz się do swojego konta na stronie www.jestemzzabek.pl/ . Loginem może być adres email lub numer telefonu komórkowego – w zależności jakie dane zostały wprowadzone przy rejestracji.

ekran logowania do aplikacji

 Po zalogowaniu widzimy ekran główny aplikacji mieszkańca, najistotniejszymi opcjami są Moja wirtualna karta oraz mechanizm generowania jednorazowego 5 cyfrowego kodu potwierdzenia.

Ponadto aplikacja zapewnia dostęp do zakładek i informacji, które są dostępne na stronie www.jestemzzabek.pl:  Aktualności oraz Katalog Zniżek i Wydarzenia Partnerów Programu. Będziemy mieli również informacje o stanie punktów w programach lojalnościowych poszczególnych partnerów. W okresie przejściowym tj. do 30 września korzystamy ze zniżek jak dotychczas i w zakładkach katalog zniżek i wydarzenia jest na razie pusto. W miarę przyłączania się kolejnych partnerów do nowego systemu karty  zakładki Katalog Zniżek, Wydarzenia i programy lojalnościowe zaczną się wypełniać.

Zakładka Moja Karta Wirtualna

Karta mieszkańca w formie wirtualnej jest personalizowana tzn. może posługiwać się nią tylko osoba, której została udostępniona. Podobnie jak kartą plastikową (fizyczną). Karta wirtualna posiada indywidualny, 7 cyfrowy numer, dzięki któremu użytkownik karty jest identyfikowany w systemie. Numery karty wirtualnej i plastikowej tej samej osoby są różne !  Aby karta wirtualna była dostępna (widoczna w aplikacji), wcześniej musimy złożyć wniosek o dołączenie do programu (w formie internetowej przez portal jestemzzabek.pl lub papierowej w urzędzie) i ten wniosek musi zostać zaakceptowany, po tym, jak wcześniej urzędnik potwierdzi naszą tożsamość oraz fakt, że rozliczyliśmy roczny PIT za 2019 r. ze wskazaniem miejsca zamieszkania w Ząbkach oraz nasze dane i fotografia zostaną wprowadzone do systemu. Z aplikacji mogą korzystać również dzieci dołączone do konta jednego z rodziców. To rodzic decyduje od kiedy będą mogły to robić ustawiając im login i hasło w zakładce "Moja Rodzina" na swoim koncie w oportalu jestemzzabek.pl. 

Po wejściu w zakładkę Moja Karta wyświetla się fotografia Uczestnika Programu Karty Mieszkańca, jego imię oraz data ważności uprawnienia.

Poniżej jest kod QR, który można przełączyć na kod kresowy oraz 7 cyfrowy  numer karty. Kod kreskowy umożliwia odczyt numeru karty bezpośrednio do aplikacji www Partnera starszymi czytnikami kodów kreskowych, które nie czytają kodów dwuwymiarowych QR.

Aplikacja może również nadać swój numer transmisją krótkiego zasięgu NFC, jednak aby z tego skorzystać telefon musi mieć funkcję NFC, która obsługuje TAG „Mifare Classic” i transmisja NFC musi być w telefonie włączona. Funkcja NFC będzie miała zastosowanie np.  przy korzystaniu z karty wirtualnej do otwierania szlabanu w parkingu podziemnym

   

  

Do czego służy kod potwierdzenia i kiedy należy go używać

Kod potwierdzenia jest dynamicznym systemem potwierdzania tożsamości i autoryzowania transakcji wprowadzonym w systemie Karty Mieszkańca. Po wybraniu tej opcji, osobie uprawnionej wyświetli się jednorazowy, wygenerowany losowo, 5 cyfrowy kod, który możemy użyć tylko raz, przez 5 minut od wygenerowania. Jest to rozwiązanie podobne do tokenów używanych do potwierdzania przelewów w banku lub przy płaceniu „Blikiem”. Partner może potwierdzić tożsamość i uprawnienia użytkownika karty wpisując ten kod do formularza na stronie www lub w odpowiednim polu, w części firmowej aplikacji mobilnej. 

Numer karty wirtualnej jest niezmienny i powinniśmy go chronić przed ujawnieniem osobom postronnym, takiego ograniczenia nie ma w przypadku kodu jednorazowego. Kod jednorazowy jest istotny, gdy partner nie ma możliwości szybkiego zeskanowania karty i do weryfikacji ważności naszych uprawnień korzysta z systemu przez interfejs www. Również przez stronę www odnotowuje skorzystanie ze zniżek czy punktów w programie lojalnościowym. Gdy podczas realizacji transakcji w otoczeniu są osoby postronne, przy których lepiej nie dyktować na głos numeru karty, można bezpiecznie dyktować jednorazowy kod potwierdzenia. Kod potwierdzenia będzie miał również zastosowanie przy obsłudze zdalnej lub automatycznej tam gdzie istotnej jest potwierdzenie, że z uprawnień korzysta właściwa osoba, a nie ktoś kto zapamiętał numer czyjejś karty lub dysponuje  zdjęciem czyjejś karty i próbuje się nim posłużyć. W miarę rozwoju systemu karty i rozbudowywania go o nowe zastosowania w obszarze tzw. smartcity funkcja autoryzacji kodem potwierdzenia będzie miała coraz więcej obszarów zastosowań

Co aplikacja oferuje Partnerom Programu Karty Mieszkańca

Aplikacja mobilna ma również część granatową przeznaczoną dla partnerów Programu , która umożliwia m.in. skanowanie karty czy weryfikację kodu potwierdzenia. Aby mieć dostęp do części "granatowej aplikacji", podobnie jak do zakładki „Moja Firma” w  serwisie www systemu karty, trzeba być zalogowanym danymi uprawnionego pracownika Partnera programu. Partner za pomocą aplikacji mobilnej może zeskanować kod kresowy z karty fizycznej lub wirtualnej, lub też odczytać kartę plastikową lub w telefonie za pośrednictwem NFC. Po identyfikacji uczestnika programu, użytkownik karty może skorzystać z ofert i zniżek  partnera programu, a jeśli dany partner korzysta z programu lojalnościowego, może doliczyć użytkownikowi karty punkty za zrealizowaną transakcję, lub zdjąć odpowiednią liczbę punktów, jeśli uczestnik programu chce z nich skorzystać u partnera w ramach realizowanej transakcji.

 Z części granatowej będą również  korzystać kontrolerzy biletów w Ząbkowskiej Komunikacji Miejskiej. Weryfikacja elektroniczna nowej karty będzie stopniowo uruchamiana od połowy sierpnia i we wrześniu. W tym miejscu ponownie przypominamy, że karty fizyczne, które otrzymaliśmy listem do skrzynki pocztowej trzeba aktywować.

Przewidujemy rozwój aplikacji mobilnej i rozbudowę o nowe funkcje informacyjne oraz usługi nie tylko dla uczestników programu Karta Mieszkańca, ale także osób które w Ząbkach pracują lub przebywają czasowo.